Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook Instagram YouTube
    drogadotokio.pl – Blog o bieganiu
    • Relacje
      • Starty
      • Treningi
    • World Marathon Majors
      • Boston Marathon – 2023 i 2024
      • Virgin Money London Marathon – 2019
      • Bank of America Chicago Marathon – 2018 i 2022
      • TCS New York City Marathon – 2017 i 2019
      • Tokyo Marathon – 2015
      • BMW Berlin Marathon – 2013 i 2021
    • RunCzech
    • TestujÄ™
    • Teksty
    • Tablica wyników
    • WiÄ™cej info
      • FAQ
      • Media
      • O mnie
      • Współpraca
    drogadotokio.pl – Blog o bieganiu
    JesteÅ› tutaj:Home»Tokyo Marathon - 2015»TydzieÅ„ w Tokio – część #1

    TydzieÅ„ w Tokio – część #1

    0
    By Marek on 4 marca 2015 Tokyo Marathon - 2015

    Nie wiem, czy tydzień wystarczy, aby choć w części poznać którekolwiek z miast. W przypadku jednego z tych największych, raczej nie jest to wykonalne. Wiem natomiast, że w Tokio nóg sobie nie żałowałem. W ramach aklimatyzacji od rana, do późnych godzin nocnych, chodziłem, zwiedzałem i odmawiałem seksi masażu niedaleko Parku Ueno.

    Tokio dla Polaka? Europejczyka? Marka Bogdoła? Czymże jest?!?
    Poniżej znajdziecie kilka rzeczy, z których musiałem się Wam zwierzyć.

    To pierwszy z serii tekstów o Tokio.

    1. Metro.

    Mapa metra na pierwszy rzut oka może wydać się dosyć skomplikowana. Sam automat do zakupu biletów może skutecznie odstraszyć. Samych wyjść ze stacji Shinjuku jest więcej, niż sklepów w niejednej polskiej galerii handlowej. Wystarczy jednak przysłowiowy akademicki kwadrans i wszystkie czarne myśli znikają. Człowiek zdaje sobie sprawę z tego, że metro działa super sprawnie i jest punktualne co do 1/1000 sekundy.

    tokyosubway2011 IMG_7612 DSC_0697

    Z metra korzystaÅ‚em dziennie z dobrych kilka/kilkanaÅ›cie razy. Rzadko byÅ‚o tak, abym jednÄ… liniÄ… dojechaÅ‚ od punktu „A” do punktu „Z”. Przesiadka? Nic prostszego. Na każdej stacji zaraz po wyjÅ›ciu z wagonu można trafić na oznaczenia – gdzie, którÄ™dy i jak najszybciej dojdziemy do interesujÄ…cej nas linii metra. CiekawostkÄ… jest to, że niektóre wejÅ›cia do metra sÄ… ukryte. Przynajmniej dla niewprawnego oka. WejÅ›cie to niekoniecznie oÅ›wietlone schody znajdujÄ…ce siÄ™ na Å›rodku chodnika. To czasami wÄ…ski korytarz zaraz za sklepem.

    IMG_7137 IMG_7140 IMG_7138
    IMG_8253 IMG_8244 IMG_8433

    Jeżeli już znajdziemy się na stacji, to poruszamy się lewą stroną. O płynność ruchu dbają oznaczenia znajdujące się na podłodze.

    IMG_7877 IMG_7878 IMG_8252

    W oczekiwaniu na odjazd, ustawiamy siÄ™ w kolejce. Tylko, że nie jest to taka zwykÅ‚a polska kolejka z cyklu: „PrzyszedÅ‚em dopiero przed chwilÄ…, ale i tak siÄ™ wepcham na poczÄ…tek!”. Chamom, burakom i innym czereÅ›niakom Japonia powiedziaÅ‚a stanowcze „NIE!”. Jak to zrobiÅ‚a?

    DSC_0616 IMG_8435 IMG_8079

    Narysowała na podłodze miejsca postojowe, które oznaczają w jaki sposób kolejka powinna się ustawić. Ludzie ustawiają się w niej na długo przed przyjazdem wagonów dbając o chronologię pojawienia się kolejnych kolejkowiczów. Prosty, a jakże skuteczny patent.

    Ok, jesteÅ›my już w wagonie. Co teraz? Najlepiej od razu Å›ciÄ…gnąć plecak, zająć jak najmniej miejsca i w ciszy dojechać do stacji docelowej. Chyba do koÅ„ca swoich dni bÄ™dÄ™ miaÅ‚ przed oczami typowy japoÅ„ski przejazd metrem. Setki JapoÅ„czyków wpatrzonych w swoje telefony komórkowe. Nikt do nikogo siÄ™ nie odzywa. Każdy w skupieniu przeglÄ…da FaceBooka, Line’a, bÄ…dź gra w dziwne gry. Jeżeli tego nie robi, to zapewne aktualnie przysypia w jednym ze swoich drogich garniturów.

    IMG_8250 IMG_8246 IMG_8255

    Kilka razy trafiłem na godziny szczytu. Ci sami kulturalni Japończycy, którzy na co dzień rezygnują z przemocy fizycznej, wchodząc do zatłoczonego wagonu, nie żałują sobie pracy łokciami. Wpychanie się na przysłowiowego chama dbając jednocześnie o savoir-vivre? Da się! Dodam, że wygląda to bardzo ciekawie.

    IMG_8118 IMG_7141 IMG_8115

    W Tokio funkcjonują dwie główne firmy oferujące przejazdy metrem: Tokyo Metro i Toei. Warto zaopatrzyć się w całodzienny bilet z możliwością jazdy w/w dwoma liniami metra. Kosztuje on 1000 ¥, a można jeździć do woli nie martwiąc się o koszty, czy firmę, z której usług obecnie korzystamy. Istnieją co prawda karty PASMO i Suica, ale jeżeli dużo podróżujecie, taniej wyjdzie całodniowy karnet.

    Do poruszania się metrem polecam aplikację Tokyo Subway Navigation:
    – Android -> klik!
    – iOS -> klik!

    No i jeżeli lądujecie na Naricie, to polecam zakup biletu na Skylinera (od razu w dwie strony) + 3 dniowy karnet na metro. Całość kosztuje 5400 ¥ i wygląda to -> tak.

    2. Bezpieczeństwo.

    Ostatnio czytałem raport, w którym Tokio ponownie pojawiło się na pierwszym miejscu wśród najbezpieczniejszych miast na świecie. Naprawdę, w życiu nie czułem się nigdzie bardziej bezpiecznie. Niezależnie, czy była to godzina 3:00, 24:00 czy w pół do komina.

    IMG_7442 IMG_7375 IMG_7472

    Do późnych godzin nocnych chodziÅ‚em z aparatem i telefonem na wierzchu wÅ›ród, wydawaÅ‚oby siÄ™ – najbardziej bocznych z bocznych uliczek Tokio. Choć mijaÅ‚o mnie tysiÄ…ce JapoÅ„czyków, nikt nawet nie zerknÄ…Å‚ podejrzliwie w moim kierunku. Nikt nie zmrużyÅ‚ brwi myÅ›lÄ…c: „Ciekawe, czy w tej Xperii Z3 Compact ma już najnowszego androida 5.0? Sprawdźmy!”.

    IMG_7876 IMG_8047 IMG_7874

    Serio, jeżeli chcecie poczuć co to bezgraniczne bezpieczeństwo, macie wolny tydzień i kasę na bilet relacji Polska -> Tokio, to zapraszam! Nie pożałujecie.

    Niestety, zaraz po przylocie musiałem pozbyć się jednego z nowych nawyków.  Od razu schowałem aparat do futerału, a telefon głęboko do kieszeni.

    tokio tokyo marathon 2015
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

    Więcej podobnych tekstów? Proszę bardzo:

    Tokyo Marathon 2020 – Informacje

    Tokyo Marathon 2019 – Informacje

    Tokyo Marathon 2018 – Informacje

    Leave A Reply Cancel Reply

    • Polub
    • Obserwuj
    Facebook
    Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
    Marek - drogadotokio.pl
    11 godzin temu
    Marek - drogadotokio.pl

    @obserwujący to niestety znowu ja🤘

    Przed Wami drugi i zarazem ostatni tekst o tym, co się ze mną działo w ciągu ostatnich kilku miesięcy.

    Z tekstu dowiedziecie się m.in. o tym jak mi się żyło w Reptach.
    Czy dało się uniknąć kontuzji? Jakie są rokowania po ponad 6 miesiącach od operacji?

    Zwierzam siÄ™ dla siebie i dla potomnych.
    No i przede wszystkim dla tych, których też zmiotło z planszy i walczą o to, aby na nią wrócić.

    Zapraszam! 🎩
    ... Więcej...Mniej...

    Link thumbnail

    Gdzie byłem, gdy mnie nie było? - vol. 2 - drogadotokio.pl - Blog o bieganiu

    drogadotokio.pl

    Zapraszam na drugi tekst o tym, gdzie byÅ‚em, gdy mnie nie byÅ‚o. Pierwszy znajdziecie -> o tutaj. 6. Repty. Jest takie miejsce we wszechÅ›wiecie co siÄ™ zowie GórnoÅ›lÄ…skie Centrum Rehabilitacji â€...
    Zobacz na FB
    · Podziel siÄ™
    Share on Facebook Share on Twitter Share on Linked In Share by Email
    View Comments
    • Likes: 3
    • Shares: 0
    • Comments: 2

    Skomentuj na FB

    Co do zgubienia się w Reptach- znam temat. Jak przyjechałam.tam swego czasu do taty, on oprowadzając mnie po obiekcie powiedział " trzymaj się niebieskiej linii, to się nie zgubisz ". Pytanie: czyżby linie zniknęły?😊

    Ciężko to "polubić"... Zdrówka i powodzenia na trasach! JesteÅ› przekozak 😃💪

    View more comments

    Load more
    Instagram
    Polecam

    Copyright © 2014-2025 Drogadotokio.pl

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.