Nie wiem, czy tydzień wystarczy, aby choć w części poznać którekolwiek z miast. W przypadku jednego z tych największych, raczej nie jest to wykonalne. Wiem natomiast, że w Tokio nóg sobie nie żałowałem. W ramach aklimatyzacji od rana, do późnych godzin nocnych, chodziłem, zwiedzałem i odmawiałem seksi masażu niedaleko Parku Ueno.
Tokio dla Polaka? Europejczyka? Marka Bogdoła? Czymże jest?!?
Poniżej znajdziecie kilka rzeczy, z których musiałem się Wam zwierzyć.
To pierwszy z serii tekstów o Tokio.
1. Metro.
Mapa metra na pierwszy rzut oka może wydać się dosyć skomplikowana. Sam automat do zakupu biletów może skutecznie odstraszyć. Samych wyjść ze stacji Shinjuku jest więcej, niż sklepów w niejednej polskiej galerii handlowej. Wystarczy jednak przysłowiowy akademicki kwadrans i wszystkie czarne myśli znikają. Człowiek zdaje sobie sprawę z tego, że metro działa super sprawnie i jest punktualne co do 1/1000 sekundy.
![]() ![]() |
![]() ![]() |
![]() ![]() |
Z metra korzystaÅ‚em dziennie z dobrych kilka/kilkanaÅ›cie razy. Rzadko byÅ‚o tak, abym jednÄ… liniÄ… dojechaÅ‚ od punktu „A” do punktu „Z”. Przesiadka? Nic prostszego. Na każdej stacji zaraz po wyjÅ›ciu z wagonu można trafić na oznaczenia – gdzie, którÄ™dy i jak najszybciej dojdziemy do interesujÄ…cej nas linii metra. CiekawostkÄ… jest to, że niektóre wejÅ›cia do metra sÄ… ukryte. Przynajmniej dla niewprawnego oka. WejÅ›cie to niekoniecznie oÅ›wietlone schody znajdujÄ…ce siÄ™ na Å›rodku chodnika. To czasami wÄ…ski korytarz zaraz za sklepem.
![]() ![]() |
![]() ![]() |
![]() ![]() |
![]() ![]() |
![]() ![]() |
![]() ![]() |
Jeżeli już znajdziemy się na stacji, to poruszamy się lewą stroną. O płynność ruchu dbają oznaczenia znajdujące się na podłodze.
![]() ![]() |
![]() ![]() |
![]() ![]() |
W oczekiwaniu na odjazd, ustawiamy siÄ™ w kolejce. Tylko, że nie jest to taka zwykÅ‚a polska kolejka z cyklu: „PrzyszedÅ‚em dopiero przed chwilÄ…, ale i tak siÄ™ wepcham na poczÄ…tek!”. Chamom, burakom i innym czereÅ›niakom Japonia powiedziaÅ‚a stanowcze „NIE!”. Jak to zrobiÅ‚a?
![]() ![]() |
![]() ![]() |
![]() ![]() |
Narysowała na podłodze miejsca postojowe, które oznaczają w jaki sposób kolejka powinna się ustawić. Ludzie ustawiają się w niej na długo przed przyjazdem wagonów dbając o chronologię pojawienia się kolejnych kolejkowiczów. Prosty, a jakże skuteczny patent.
Ok, jesteÅ›my już w wagonie. Co teraz? Najlepiej od razu Å›ciÄ…gnąć plecak, zająć jak najmniej miejsca i w ciszy dojechać do stacji docelowej. Chyba do koÅ„ca swoich dni bÄ™dÄ™ miaÅ‚ przed oczami typowy japoÅ„ski przejazd metrem. Setki JapoÅ„czyków wpatrzonych w swoje telefony komórkowe. Nikt do nikogo siÄ™ nie odzywa. Każdy w skupieniu przeglÄ…da FaceBooka, Line’a, bÄ…dź gra w dziwne gry. Jeżeli tego nie robi, to zapewne aktualnie przysypia w jednym ze swoich drogich garniturów.
![]() ![]() |
![]() ![]() |
![]() ![]() |
Kilka razy trafiłem na godziny szczytu. Ci sami kulturalni Japończycy, którzy na co dzień rezygnują z przemocy fizycznej, wchodząc do zatłoczonego wagonu, nie żałują sobie pracy łokciami. Wpychanie się na przysłowiowego chama dbając jednocześnie o savoir-vivre? Da się! Dodam, że wygląda to bardzo ciekawie.
![]() ![]() |
![]() ![]() |
![]() ![]() |
W Tokio funkcjonują dwie główne firmy oferujące przejazdy metrem: Tokyo Metro i Toei. Warto zaopatrzyć się w całodzienny bilet z możliwością jazdy w/w dwoma liniami metra. Kosztuje on 1000 ¥, a można jeździć do woli nie martwiąc się o koszty, czy firmę, z której usług obecnie korzystamy. Istnieją co prawda karty PASMO i Suica, ale jeżeli dużo podróżujecie, taniej wyjdzie całodniowy karnet.
Do poruszania się metrem polecam aplikację Tokyo Subway Navigation:
– Android -> klik!
–Â iOS -> klik!
No i jeżeli lądujecie na Naricie, to polecam zakup biletu na Skylinera (od razu w dwie strony) + 3 dniowy karnet na metro. Całość kosztuje 5400 ¥ i wygląda to -> tak.
2. Bezpieczeństwo.
Ostatnio czytałem raport, w którym Tokio ponownie pojawiło się na pierwszym miejscu wśród najbezpieczniejszych miast na świecie. Naprawdę, w życiu nie czułem się nigdzie bardziej bezpiecznie. Niezależnie, czy była to godzina 3:00, 24:00 czy w pół do komina.
![]() ![]() |
![]() ![]() |
![]() ![]() |
Do późnych godzin nocnych chodziÅ‚em z aparatem i telefonem na wierzchu wÅ›ród, wydawaÅ‚oby siÄ™ – najbardziej bocznych z bocznych uliczek Tokio. Choć mijaÅ‚o mnie tysiÄ…ce JapoÅ„czyków, nikt nawet nie zerknÄ…Å‚ podejrzliwie w moim kierunku. Nikt nie zmrużyÅ‚ brwi myÅ›lÄ…c: „Ciekawe, czy w tej Xperii Z3 Compact ma już najnowszego androida 5.0? Sprawdźmy!”.
![]() ![]() |
![]() ![]() |
![]() ![]() |
Serio, jeżeli chcecie poczuć co to bezgraniczne bezpieczeństwo, macie wolny tydzień i kasę na bilet relacji Polska -> Tokio, to zapraszam! Nie pożałujecie.
Niestety, zaraz po przylocie musiałem pozbyć się jednego z nowych nawyków.  Od razu schowałem aparat do futerału, a telefon głęboko do kieszeni.



























